Een goede SEO landingspagina schrijven

Een landingspagina is een techniek die in de zoekmachine optimalisatie veel toegepast wordt. Voordat we dieper ingaan op het geven van tips voor het maken van een SEO geoptimaliseerde landingspagina is het belangrijk de twee verschillende soorten landingspagina’s te benoemen. Er bestaan 2 soorten landingspagina’s, te weten:

Protip 1. Landingspagina’s die geïntegreerd zijn in de website structuur

Protip 2. Op zichzelf staande landingspagina’s ingericht voor specifieke campagnes

Het verschil tussen de twee pagina’s is dat de eerste variant waarde meekrijgt en geeft aan andere pagina’s waarmee deze pagina in de structuur van de website is verbonden. De tweede variant heeft de focus op de campagne die er aan gekoppeld wordt met als doel een zo hoog mogelijke conversie.

Bij het maken van een keuze voor een van de twee SEO geoptimaliseerde landingspagina is het van belang het doel van de pagina vooraf te definiëren.

Het doel van een goede landingspagina

Als het doel van de landingspagina wordt om zo veel mogelijk bezoekers op de website te coverteren in leads en daarna in klanten, dan is het van belang elementen aan de pagina toe te voegen die er voor zorgen dat er conversie kan plaatsvinden. Denk hierbij aan het toevoegen van elementen als inschrijfmogelijkheden op een nieuwsbrief, invulformulieren voor aanvragen van informatie of het direct kunnen realiseren van een aankoop.

Uiteraard dienen de contactgegevens van het bedrijf duidelijk op de landingspagina gedisplayde te worden. Zorg er voor dat als er sprake is van een fysiek adres dat dit adres goed in Google Maps wordt weergegeven. Zorg dat hiervoor onder andere het Google Mijn Bedrijf profiel geoptimaliseerd is. Dit dient ondersteund te worden met relevantie beeldmateriaal en/of video’s. Daarnaast is het gebruik van referenties die iets zeggen over het product of dienst waar de landingspagina op gericht is in combinatie met logo’s van certificaten en aangesloten instanties een goed middel om het vertrouwen te verhogen.

Protip 2. Voeg conversie verhogende elementen toe als inschrijfmogelijkheden voor, invulformulieren voor aanvragen of bestel en betaalmogelijkheid

Protip 3. Toevoegen van referenties verhoogt de geloofwaardigheid

Protip 4. Voeg logo’s van certificaten of aangesloten instanties toe om geloofwaardigheid te verhogen

Voorbeeld geoptimaliseerde landingspagina

Start altijd met het maken van een Keyword Analyse

Of er nu gekozen wordt om de landingspagina’s te integreren in de website structuur of voor een op zichzelf staande landingspagina’s ingericht voor specifieke campagnes is het van groot belang dat er gestart wordt met het maken van een Keyword Analyse. De Keyword analyse gaat inzicht geven in het zoekvolume en het aantal concurrenten op een specifiek Keyword. Als de verhoudingen tussen de twee variabelen positief is, dan heeft het pas zin om op dat specifieke Keyword een landingspagina te schrijven. Over dit onderwerp zullen wij in een ander artikel meer schrijven.

Protip 5. Een Keyword Analyse is de basis voor een landingspagina

Een aantal interessante punten om niet te vergeten bij het schrijven van een landingspagina

Nadat het doel van de landingspagina gedefinieerd is en de Keyword analyse is gemaakt is komt de content creatie. Bij het creëren van content komt het er op neer om de content zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het doel van de pagina. Als je hierbij rekening houdt met de onderstaande tips, dan verhoog je daarmee de kwaliteit van de landingspagina en wordt er bijgedragen aan de vindbaarheid in de Googel Zoekmachine en het aantal conversies te verhogen.

Protip 6. Start met een simpele uitnodigende template zonder al te veel afleiding

Protip 7 Optimaliseer de landingspagina titel met Keyword en locatie. De SEO titel moet tenminste 35 karakters en maximaal 50 karakters bevatten

Protip 8. Optimaliseer de Metadescription. Gebruik minimaal 60 en maximaal 130 karakters

Protip 9. Zorg voor een geoptimaliseerd zoekmachine vriendelijk URL waarin het Keyword en eventueel de locatie worden genoemd

Meten is weten

Zorg altijd dat de er een systeem is ingericht dat de bezoekersdata meet. Wij gebruiken o.a. Google Analytics. Dit geeft veel inzichten in de effectiviteit van de landingspagina. Het is zo dat de effectiviteit voor een specifieke landingspagina voor een campagne beter te meten is dan een algemene landingspagina die in de structuur van de website wordt opgenomen. Met de data kan vervolgens optimalisatie worden toegepast.

De ultieme tip voor het schrijven van een landingspagina

Protip 10. Start vandaag!

Als je reeds landingspagina’s hebt gecreëerd en graag de verbeterpunten op je website wilt weten, dan maken wij graag een scan van jouw bedrijfswebsite om daarmee een rapportage te creeren waarmee je inzicht krijgt in diverse verbeterpunten. Vraag vandaag nog de scan aan.

Uw naam *

Uw email *

URL *