MKB laat kansen liggen bij lokale vindbaarheid

Laaghangend fruit eerst voor betere lokale vindbaarheid MKB

Omdat de online mogelijkheden voor MKB bedrijven voor lokale vindbaarheid steeds uitgebreider worden is het belangrijk om een overzicht te hebben van een aantal belangrijke aandachtspunten. Onderstaande punten kun je direct oppakken en leiden tot snel resultaat.

In dit bericht behandelen wij de volgende onderwerpen:

1. Google Mijn bedrijf
2. Reviews
3. Google Adwords (SEA) + Facebook advertenties
4. Website instellingen
5. Opimalisatie bedrijfsprofielen

Activeer Google Mijn bedrijf

Door het aanmaken van een Google Mijn bedrijf profiel zorg je ervoor dat je verschillende belangrijke applicaties van Google voor jouw bedrijf op één plek kan beheren en gebruiken om beter lokaal gevonden te worden en om in contact te komen met klanten. Door Google mijn Bedrijf goed in te richten wordt jouw bedrijf beter vindbaar in Google Maps, Google+ en de Google zoekmachine. Tevens krijg je in het beheerdashboard bij de juiste koppeling stuurinformatie uit Google Analytics en Reviews. Daarnaast kan je diensten snel inzetten zoals Google+, Insights, en Hangouts.

Reviews voor lokale vindbaarheid

Steeds meer potentiele klanten vinden het belangrijk om vooraf te weten wat andere klanten vinden van jouw bedrijf, producten en dienstverlening. Het geeft een beeld van wat men van jouw bedrijf kan verwachten. Werk daarom aan het krijgen van reviews van jouw klanten. Kijk als voorbeeld naar de impact van reviews in onderstaande zoekresultaat op het moment dat je zoekt in de Google zoekmachine naar “restaurant Veghel”.

Loakel vindbaarheid door reviews

Lokale vindbaarheid door gebruik Google Adwords (SEA) en Facebook advertenties

Naast de natuurlijke of organische resultaten in de Google Zoekmachine kan je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf verhogen door Google Adwords en Facebook advertenties in te zetten. Zowel Google Adwords als Facebook biedt de mogelijkheid om een specifiek (lokaal) targetgebied te selecteren om een advertentie te displayen. Kosten hiervan heb je zelf in de hand, doordat de betaalde advertentiediensten je de mogelijk bieden het budget in te stellen.

Voorbeeld Google Adwords advertentie MarketEagle

Belangrijke website instellingen voor lokale vindbaarheid

Voor het optimaal benutten van de mogelijkheid om lokaal beter vindbaar te worden in de Google zoekmachine kan je zelf of de webmaster van jouw website invloed uitoefenen door rekening te houden met verschillende website instellingen.

Onderstaande optimalisatiepunten zijn een goede basis en kunnen blijvend het verschil maken in de lokale vindbaarheid voor van websites van MKB bedrijven en ondernemers.

1. Voeg de plaatsnaam toe in de Title tag
2. Voeg de plaatsnaam toe in de H1 header
3. Zorg voor vermelding van de plaatsnaam in de content
4. Optimaliseer de Alt text in afbeeldingen door toevoegen plaatsnaam
5. Vermelding van plaatsnaam in url

N.b. bij optimalisatie van url’s denk aan de juiste 301-redirect, zodat de oude pagina naar de juiste nieuwe locatie wordt doorverwezen.

Optimalisatie bedrijfsprofielen

Zorg er voor dat de bedrijfsprofielen van jouw bedrijf altijd de juiste informatie bevat. Denk ook aan de volgende punten:

1. Alle sociaal media profielen de juiste contactgegevens zoals die op de website staan vermeld
2. Denk aan de juiste categorie indeling bij het bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf
3. Zorg voor aanmelding van jouw bedrijf op belangrijke platformen (voorbeeld: Openingstijden.nl, de Telefoongids, hallo KvK, etc.)
4. Optimaliseer de linkbuilding. Controleer de hyperlinks op profielen die naar jouw website verwijzen

Begin vandaag nog met optimaliseren voor betere lokale vindbaarheid!